Waspada, Bagi yang suka memasang Foto di Media Sosial !!!!

Waspada, Bagi yang suka memasang Foto di Media Sosial !!!!
Waspada, Bagi yang suka memasang Foto di Media Sosial !!!!
Fenomena memuat foto foto lucu di media sosial semakin menjamur dimana man, entah itu di Instagram, Facebook, BBM, tujuannya mungkin hanya sekadar lucu-lucuan, dan di share ke pelbagai media sosial. Gambar yang berwajah jelek, bertubuh tak menarik bahkan orang gilapun dijadikan bahan untuk lucu lucuan,

Tahukah anda, bahawa tidak semua menganggap itu lucu, bahkan boleh jadi itu merupakan suatu penghinaan, olok-olok yang membuat pemilik foto akan marah dan sakit hati. Mungkin saja orang yang potonya dipasang di media sosial, ataupun keluarganya. Pernahkah terpikirkan akan perasaan mereka, bahawa mereka dijadikan bahan olok-olakan di media sosial.

Mungkin saja mereka tidak melihat, karena mereka tidak mempunyai akun di Media Sosial, tetapi paling tidak mereka ada yang mengetahuinya, baik tetangga maupun keluarga mereka. Terbayang tidak akan sedihnya mereka, dibully oleh orang lain yang mereka tidak mengetahui siapa yang mem-bully-nya itu.

Andaikan mereka gila, jadi mereka tidak merasa sedih, tapi tahukah kalian bahawa orang gila adalah orang yang tidak berdosa dalam kelakuan yang mereka lakukan, baik sengaja maupun tidak sengaja mereka lakukan. orang yang memasang foto mereka di media sosial sama sekali tidak merasakan ancaman itu? .... hampir semua tidak merasakannya, yang ada mereka terhibur dengan foto foto yang dianggap mereka lucu.

Mereka yang dijadikan potonya sebagai bahan jenaka di media sosial pastinya tidak terima akan perlakuan hal tersebut, mereka marah, sedih, dan merasa di hina, mereka mungkin tidak boleh membalas akan olok-olok orang lain, ataupun melaporkan mereka kepada pihak berwajib, tetapi mereka mungkin akan mendoakan orang yang memasang poto mereka, andaikan doa mereka bagus bagus saja tak mengapa, tapi kalau mereka mendoakan yang memasang poto mereka dengan doa yang jelek, bagaimana ?.

Tahukah anda bahawa doa orang yang / dizalimi adalah langsung didengar dan dikabulkan oleh-Nya, sebagaimana termaktub dalam hadis, yang berbunyi: "Hati-hatilah terhadap doa orang yang dizalimi, kerana tidak ada suatu penghalang pun antara doa tsb dan Allah." (HR Bukhari ).

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih telah mengunjungi Blog Ini